Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Fosterhjem

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-01-2016, 11:20   #321
Fiskebolle
Fersk på forum

Medlem siden: May 2015
Standard

Vi fikk beskjed på kurset at barna ikke skulle på facebook. Jeg har ikke gjort det, men skal høre med foreldrene om hva de syntes. Jeg er selektiv på hva jeg legger ut og har lukket profil. Men jeg har skrevet at lille fylte år og brukt fornavnet hans osv. Men ingen bilder.

Jeg tenkte å høre med foreldrene om det er greit for de at jeg legger ut bilder av han dersom det er julehilsen eller et koselig familiebilde etc. Men alt i alt er det jo ikke så viktig, men sånn som fjorårets julehilsen ble liksom lille utelatt og jeg syntes jo ikke det er så koselig. Han er jo like mye min sønn som de andre to. Her blir det nok adopsjon etterhvert så da kan jeg jo bestemme dette selv uansett. Men litt koselig å dele bilder av skjønningen dersom det er spesielle anledninger.
Fiskebolle er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-01-2016, 19:47   #322
mamma71
Fersk på forum

Medlem siden: Jan 2016
Standard

Hei! Jeg og mannen min vurderer å bli fosterforeldre så jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Vi er i midten av 40 årene, jeg har 3 barn fra tidligere på 24, 20 og snart 16 år. Minste er psykisk utviklingshemmet, med adhd og epilepsi. I tillegg er jeg utdannet vernepleier og er leder i bolig for funksjonshemmede. Så jeg har masse erfaring fra dette feltet. Min kjære har ingen barn, men er en veldig tålmodig og dyktig stefar (han har opplevd å miste et barn i sykdom).
Jeg har alltid hatt lyst til å bli fostermor, men siden det har vært så mye rundt den yngste har jeg følt at det har vært nok. Men nå som ting fungerer rundt han føler jeg at jeg har tid og lyst til å ta i mot et barn til.
Det jeg lurer på er: Vi ønsker oss et lite barn, men siden vi er såpass voksne så lurer jeg på om vi er for gamle til å få små barn?
Når det gjelder Pride-kurs så er mannen veldig stille og litt sjenert. Jeg har hørt at det er mye rollespill og at man må være aktiv. Hvis det er slik så er jeg redd det kan bli for voldsomt for han. Håper noen kan fortelle litt om hva det går ut på.
Jeg holder på med videreutdanning og har funnet ut at hvis vi melder oss på kurs nå, blir det midt i eksamen. Så jeg lurer på om det er mye hjemmearbeid som krever veldig mye? For da vet jeg ikke om jeg kan ta det nå.
Jeg har selv hatt en ganske tøff oppvekst, jeg er nok et såkalt "løvetannbarn". Men er ikke preget av dette, jeg tror jeg har kommet styrket ut av det og har masse erfaringer som ikke alle har. Men er det noen som vet hvordan barnevernet ser på det?
Håper det er noen som har litt erfaring som kan svare meg.
mamma71 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-01-2016, 12:19   #323
Fiskebolle
Fersk på forum

Standard

Hei, så flott at dere ønsker å bli fosterforeldre.
Jeg vet ikke helt hvordan det stiller seg med fosterforeldrenes alder og små barn, men jeg vil jo tenke at dersom det er en oppvekstplassering så kanskje dere ikke vi få baby, uten at jeg vet dette sikkert i det hele tatt.
Men dette kommer dere til bli enige med kursholderene om, og de vil veilede dere.

Vi tok et slik intensivkurs, en torsdag kveld, så hele lørdag og søndag (heftig men veldig givende). Vi hadde endel arbeid etterpå, egenpresentasjon. På de vanlige kursene skal dere skrive livsbok, jeg jeg tror den er ganske tidkrevende.

Vi hadde diskusjonsgrupper på kurset, men ikke rollespill. Kurset er utrolig bra og jeg syntes selv det gav meg enda mer lyst til å ta fatt på oppgaven.

Det virker jo absolutt som dere har en fin bakgrunn for å bli fosterforeldre Min mann hadde også en tøff oppvekst og han har ADD diagnose (dog meget velfungerende) Men vi ble godkjent med glans. Bare vær forberedt på at mange møter seg selv litt i døra på kurset, man får mange dype spørsmål om sin egen barndom samt gå gjennom alle sine tap i løpet av årene, var flere på kurset inkludert min mann som slet litt etter alle spørsmålene. Men etterpå var det en befrielse for han, gjorde godt å røske litt opp igjen samt få bekreftelse på at slik han hadde det skal ikke barn ha det.

Kursholderene sa at det bare var positivt med litt bagasje selv, så lenge den var bearbeidet.

Vi har nå en liten tass på litt over året som bor hos oss og skal vokse opp hos oss.

Send meg en PM om det er noe annet dere lurer på
Gammel 26-01-2016, 20:21   #324
mamma71
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Fiskebolle Vis innlegg
Hei, så flott at dere ønsker å bli fosterforeldre.
Jeg vet ikke helt hvordan det stiller seg med fosterforeldrenes alder og små barn, men jeg vil jo tenke at dersom det er en oppvekstplassering så kanskje dere ikke vi få baby, uten at jeg vet dette sikkert i det hele tatt.
Men dette kommer dere til bli enige med kursholderene om, og de vil veilede dere.

Vi tok et slik intensivkurs, en torsdag kveld, så hele lørdag og søndag (heftig men veldig givende). Vi hadde endel arbeid etterpå, egenpresentasjon. På de vanlige kursene skal dere skrive livsbok, jeg jeg tror den er ganske tidkrevende.

Vi hadde diskusjonsgrupper på kurset, men ikke rollespill. Kurset er utrolig bra og jeg syntes selv det gav meg enda mer lyst til å ta fatt på oppgaven.

Det virker jo absolutt som dere har en fin bakgrunn for å bli fosterforeldre Min mann hadde også en tøff oppvekst og han har ADD diagnose (dog meget velfungerende) Men vi ble godkjent med glans. Bare vær forberedt på at mange møter seg selv litt i døra på kurset, man får mange dype spørsmål om sin egen barndom samt gå gjennom alle sine tap i løpet av årene, var flere på kurset inkludert min mann som slet litt etter alle spørsmålene. Men etterpå var det en befrielse for han, gjorde godt å røske litt opp igjen samt få bekreftelse på at slik han hadde det skal ikke barn ha det.

Kursholderene sa at det bare var positivt med litt bagasje selv, så lenge den var bearbeidet.

Vi har nå en liten tass på litt over året som bor hos oss og skal vokse opp hos oss.

Send meg en PM om det er noe annet dere lurer på
Tusen takk for svar
Jeg tror også at det kan være positivt med litt bagasje, tror jeg lettere kan sette meg inn i hvordan barnet har det.
Jeg har tenkt å ta kontakt med BV snart, så vi går en spennende tid i møte.
Gammel 27-01-2016, 15:28   #325
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Oslo
Standard

Til mamma71; Så gøy at dere vil bli fosterforeldre

Vårt pridekurs gikk over 3 helger; en i april, en i mai og siste i juni. Var hjemmebesøk mellom kurshelgene. Syns det var interessant og lærerrikt, og vi måtte fylle ut livsbøker mellom hvert kurs og hver kursdag. Var mest slitsomt når man ferdig med kurset kl. 9 på kvelden - også var det middag - også måtte vi fylle ut livsboka før kursdagen startet 0900 neste morgen. Tok en liten stund og fylle ut, men tror fint du klarer det innimellom eksamenslesing

Ang. sjenerthet så var dette veldig aktuelt for oss også. Min samboer er ikke glad i rollespill, snakke i store forsamlinger o.l - men det gikk veldig fint. Vi snakket med kurslederene før oppstart og de tok hensyn til det og spurte ikke henne om noe som helst. Hun endte jo heller opp med å ta ordet selv foran alle

Tror bare det er positivt at man har litt livserfaring jeg. Har selv vokst opp med noen år i fosterhjem, men som Fiskebolle sier, så lenge ting er bearbeidet gjør det deg bare sterkere. Man blir ganske godt kjent med kurslederene sine, og de kommer til å vite alt om dere - så de finner jo ut av ganske fort om ting er bearbeidet eller ikke.

Når det gjelder barn og alder så har jeg møtt andre fosterforeldre i midten av 40 årene som har fått barn under 2 år. Det gjelder å finne den rette matchen
Vi er i slutten av 30 årene og frøkna vår var 15 mnd da hun flyttet inn hos oss

Bare å sende pm om det er noe mer du lurer på
Gammel 27-01-2016, 21:26   #326
mamma71
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kristine Vis innlegg
Til mamma71; Så gøy at dere vil bli fosterforeldre

Vårt pridekurs gikk over 3 helger; en i april, en i mai og siste i juni. Var hjemmebesøk mellom kurshelgene. Syns det var interessant og lærerrikt, og vi måtte fylle ut livsbøker mellom hvert kurs og hver kursdag. Var mest slitsomt når man ferdig med kurset kl. 9 på kvelden - også var det middag - også måtte vi fylle ut livsboka før kursdagen startet 0900 neste morgen. Tok en liten stund og fylle ut, men tror fint du klarer det innimellom eksamenslesing

Ang. sjenerthet så var dette veldig aktuelt for oss også. Min samboer er ikke glad i rollespill, snakke i store forsamlinger o.l - men det gikk veldig fint. Vi snakket med kurslederene før oppstart og de tok hensyn til det og spurte ikke henne om noe som helst. Hun endte jo heller opp med å ta ordet selv foran alle

Tror bare det er positivt at man har litt livserfaring jeg. Har selv vokst opp med noen år i fosterhjem, men som Fiskebolle sier, så lenge ting er bearbeidet gjør det deg bare sterkere. Man blir ganske godt kjent med kurslederene sine, og de kommer til å vite alt om dere - så de finner jo ut av ganske fort om ting er bearbeidet eller ikke.

Når det gjelder barn og alder så har jeg møtt andre fosterforeldre i midten av 40 årene som har fått barn under 2 år. Det gjelder å finne den rette matchen
Vi er i slutten av 30 årene og frøkna vår var 15 mnd da hun flyttet inn hos oss

Bare å sende pm om det er noe mer du lurer på
Tusen takk for svar
Jeg setter virkelig pris på at dere tar dere tid til å svare. Jeg skal ta kontakt med barnevernet så får vi se hva som skjer. Kjenner jeg både gleder meg og gruer meg til dette.
Men dette er noe jeg virkelig har lyst til å gjennomføre.
Gammel 01-02-2016, 12:07   #327
Fiskebolle
Fersk på forum

Standard

Når startet deres fosterbarn i barnehagen? Hvor gamle var de og hvor lenge hadde de bodd hos dere?

Hvordan gikk det?

Håper mange har erfaringer
Gammel 02-02-2016, 17:04   #328
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Fiskebolle Vis innlegg
Når startet deres fosterbarn i barnehagen? Hvor gamle var de og hvor lenge hadde de bodd hos dere?

Hvordan gikk det?

Håper mange har erfaringer
Frøkna vår var 15 mnd da hun kom til oss. Begynte i barnehagen etter 11 måneder (vi fikk henne i september, også begynte hun i august året etter).
Hele barnehagestarten gikk kjempebra! Hun var så klar for å være sammen med andre barn, og koste seg i barnehagen fra dag 1
Har hatt (og har fortsatt) 50 % permisjon slik at hun får kortere dager.
Gammel 04-02-2016, 17:09   #329
Scrappefrue
Fersk på forum

Medlem siden: Jan 2015
Standard

Det er selvsagt ingen fasitsvar på når fosterbarna starter i barnehagen. Det er jo så individuelt hvilke behov de har.

Vår kommer til å ha bodd hos oss i 14-18 mndr når det begynner i barnehagen. Kommer til å være 2-2,4 år når det starter. Vi har ingen hastverk og det har heldigvis ikke BV heller. Kom til oss i juni, så barnehagestart blir naturlig nok tidligst i august, men vi kan fint vente noen måneder til hvis det viser seg at vi bør vente. Jeg skal uansett være hjemme til noen måneder etter barnehagestart før det blir jobbsøking. Var i vikariat før plassering.
Så glad jeg ikke har permisjon og må stresse med å svare en sjef på når jeg er tilbake.
Scrappefrue er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-02-2016, 22:37   #330
Warden
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2016
Standard

@mamma71 Får dessverre ikke til å sitere meldingen av en eller annen grunn, men i forhold til alder så ble vi fortalt at man skal kunne være biologisk mor/far til barnet. Det man bør tenke på, er at man tross alt skal greie å følge opp barnet frem til han/hun blir myndig, og kanskje enda lenger, så det er nok derfor de har satt kriterier i forhold til alder.
Warden er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder