Jeg vet så innderlig godt hvordan du har det. Jeg har vært igjennom 4 negative PGD forsøk, og er den andre her inne i tillegg til Frøken Elvira (og et par andre som er jeg har pratet litt med uten å nevne navn. Du finner flere tråder her inne som er merket PGD der vi har drøftet ulike stillinger ang temaet.
Jeg er for første gang i mitt liv gravid da jeg tredde over til eggdonasjons-verden.
Har vært igjennom 4 PGD forsøk med to avbrutte forsøk (ingen friske egg) og to med innsett der ingen festet seg. Legene fortalte også meg at det var 50% sjanse for å få friske egg ut, men det stemte ovehodet ikke i min situasjon som heller ble til 3 % i løpet av de 4 forsøkene. Det tok på sinnsykt psykisk, men jeg har heldigvis sluppet unna det verste hormonstyret fysisk i prøverundene.
Jeg vil anta at du vil lykkes med PGD, både siden du har vært gravid før og at du har en genfeil fagfolkene i Brussel kan se på analysen. Å få satt inn ett egg som er friskt for ditt kromosomavvik er garantert! Egget kan bli skadet av analysen og stoppe utviklingen, men du må satse på at de finner mange gode og friske egg. I tillegg er det blastocyst som er mer levedyktige enn de fleste. Kanskje du er heldig å får noen på frys første gangen også.... Les historien til Frøken Elvira så ser du at det går ann å få fra 0 friske til en halvt fotballlag neste gang...he he. Hennes historie er jo helt utrolig!
Du må forberede seg og dobbelsjekke alt du får av informasjon, det er viktig at sykehuset du skal gå til kontroll hos sender svar av alle dine prøver underveis, og du må nok til Brussel før oppstart. Men du skal ikke tenke på det, ta det som en tur og en liten reise, du vil jo få alt av reise og opphold dekket av pasientreiser. Vi prøvde å kose oss mest mulig under alle turene, selv om man ikke akkurat er på "ferie", Jeg opplevde dagene fra egguttak til egginnsett (5dg) som de vankeligste fordi man er så spent. Du bør avtale med sykehuset at de ringer deg underveis i prosessen og forteller status om befruktningen slik at du har noe å forholde deg til, det kan hjelpe å roe nervene.
Jeg vil påstå at et PGD forsøk i utlandet er langt mer psykisk belatsende enn et vanlig IVF, så du må være sterke og tenke ekstra positivt underveis. Det er behandling i utlandet, flere leger/klinikker å forholde seg til, du må ordne mer selv, venting i 5-6 dager før svar og ikke minst at sjansen er mindre pga syke egg enn ved vanlig IVF.
Å ha så store odds for å ikke få et friskt barn er grusomt. Jeg har vært igjennom det tøffeste året av mitt liv, men jeg har også lært veldig mye og har kommet styrket ut av det. Mye er på grunn av jentene her inne, og at det finnes flere i samme situasjon.
Et råd er også å pleie forholdet til mannen din, ta vare på hverandre og støtt hverandre både i motvind og medvind. Tenk på hyggelige ting og gjør bra ting for deg selv og dere sammen.
Jeg ønsker deg masse lykke til, du er ei sterk dame! Det er bare å sende en PM om jeg kan hjelpe deg med noe.