Ønskebarn forum  
Gammel 26-11-2009, 21:48   #1
bregnia
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2009
Standard Adopsjon fra Ungarn/Bulgaria

Vi driver fortsatt med prøverør,men ser litt på adopsjon og..
Vil dere anbefale Ungarn/Bulgaria? Ser det er så få som adopterer derfra.. Er det noen spesielle kriterier for de to landene? (alder osv..)Ser at på Inor Adopt sine sider om Ungarn så står det at man kan få barn med helseanmerkninger. Hva mener de med det?
Håper noen vil svare meg
bregnia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 23:10   #2
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Hei og velkommen til adopsjonsforumet!
Jeg har ikke noen spesielle kunnskaper om disse landene, men det jeg har fått med meg de siste årene er at det er relativt få, ja, og at det har vært tildels lange ventetider. Det har vel sammenheng med lovgivning og praksis i de aktuelle landene, men ellers er det jo egentlig mange land som er ganske "små" i denne sammenheng. Når det gjelder helseanmerkninger kan det være mye forskjellig, f.eks. at barnet er for tidlig født, mistanker om rusmisbruk hos biologisk mor under graviditeten, leppe-/ganespalte, ryggmarksbrokk, generelt forsinket utvikling m.m. Jeg har inntrykk av at hva som er vanlige helseanmerkninger varierer fra land til land. Anbefaler deg derfor først som sist å ta kontakt med InorAdopt, evt. også de andre adopsjonsorganisasjonene, få informasjonsmateriell og evt. en samtale med rådgiver. Hvert land har jo også sine regler om hvem som kan søke og disse tingene er det greit å bringe på det rene før spekuleringene blir for håndfaste. Lykke til!
Gammel 27-11-2009, 09:01   #3
may kristin
Velkjent

may kristin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Rogaland
Standard

Hei

Vi har en flott gutt på 6 år, fra Ungarn. Han kom til oss da han var 3,5 år.

Ventetiden i Ungarn ligger nå på rundt 24 mnd - men er visst på vei ned. Selv om dette er snittet så venter noen mye lenger enn dette, og noen kortere. Hva som gjør dette er ikke alltid lett å forstå, men de finner jo foreldre til barna og er opptatt av at det skal være en god match - uansett om foreldrene har ventet 12 mnd eller 32 mnd(som oss).

Det har variert litt med antall barn fra disse landene. Bulgaria har hatt få tildelinger etter at de startet et nytt adopsjonssystem, men jeg tror de er på vei inn igjen nå! Ungarn ligger på ca 15 barn per år - + - .

Det med helseanmerkninger skal du "ta med en klype salt". I ungarn er det anmerkninger på helse om det så bare er en allergi barnet har, eller ligger litt etter motorisk, språklig osv.....noe som jo er helt vanlig hos barn som ikke har fått den omsorgen de fortjener i livet. Selvfølgelig er det barn som kan ha større problemer, men alt dette får du vite masse om hos Inor. Det bør hvertfall ikke være en faktor som avgjør valg av land, synes jeg
Vår vakre gutt hadde flere anmerkninger i papirene sine, men han er en velskapt, frisk og nydelig gutt

Lykke til!

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder