Ønskebarn forum  
Gammel 06-08-2017, 13:46   #1871
mmm
Fersk på forum

Medlem siden: May 2014
Standard

Det skjønner jeg godt. 😊Det er så mye venting i denne prosessen. Tvi tvi!
mmm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-08-2017, 11:56   #1872
Mon
Nykommer

Medlem siden: Mar 2017
Standard

Var på ul på torsdag og da var det totalt 17 eggposer, men av disse var bare 3 over 10 mm. Største var 11 mm og hun mente de burde vert på 13 mm nå.

Legen på karolinska økte dosen fra 150 ie gonal f til 175ie.

Mandags ultralyd viste at mest sannsynlig var 8 follikler klar til å tappes torsdag. Spennende. Så fungerte med økt dose.
Forsøk karolinska: :
Innsett 8/12 : negativt, 1 på frys
Innsett 8/3 : positivt, termin 25 nov

Sist endret av Mon : 15-08-2017 kl 19:08
Mon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-08-2017, 16:26   #1873
Laydee
Stadig innom

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Tromsø
Standard

Ja, jeg måtte øke underveis. Gjorde susen det😃

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mon Vis innlegg
Noen av dere som har måtte øke dose og fått positiv respons på folliklene av dette?

Var på ul på torsdag og da var det totalt 17 eggposer, men av disse var bare 3 over 10 mm. Største var 11 mm og hun mente de burde vert på 13 mm nå.

Legen på karolinska økte dosen fra 150 ie gonal f til 175ie.
Laydee er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-08-2017, 10:11   #1874
Mon
Nykommer

Standard

11 egg ut 😍 trodde de skulle få tak i 8 så fikk 3 bonus egg 😎 smertefritt uttak, skal på do nå snart så får se om det blir noe smerter etterpå.
Gammel 17-08-2017, 13:56   #1875
AlfaOmefa
Fersk på forum

Medlem siden: May 2016
Standard

hva ligger deres ths på før dere begynner stimmuleringen?
Ser at forskjellige klinikker har forskjellige krav?

Min var normal, men fant ut at den ligger nå på 5,4 og lurer på om det er vanlig at man kan få lavt stoffskifte/ høy ths pg alle medisinene under stimuleringen?
AlfaOmefa er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-08-2017, 14:33   #1876
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av AlfaOmefa Vis innlegg
hva ligger deres ths på før dere begynner stimmuleringen?
Ser at forskjellige klinikker har forskjellige krav?

Min var normal, men fant ut at den ligger nå på 5,4 og lurer på om det er vanlig at man kan få lavt stoffskifte/ høy ths pg alle medisinene under stimuleringen?
Ved Ava Clinic der jeg holder til, er øvre grenseverdi for tsh 2,5. Dette gjelder ikke bare for å kunne bli gravid, men ikke minst under graviditeten. Gynekologene mine og fastlegen min her hjemme sier at øvre grense for gravide ligger på 4,0 som for alle andre, men da jeg tok en diskusjon om det med klinikksjefen her i Riga før innsett i går, sa han at det var internasjonal enighet om at grensen for gravide lå på 2,5. Okke som så er det visst ganske vanlig at tsh stiger raskt når man blir gravid, så om man ligger i grenseland, må man følge godt med. Noen får nemlig bare lavt stoffskifte under graviditeten, og da er det viktig å få tilskudd av tyroksin. Ellers kan man både risikere å miste fosteret, eller det kan få alvorlige skader. Dette er det stort sett enighet om her til lands også, men altså først når verdien stiger over 4,0. For mitt vedkommende vil grensen gå på 2,5, men jeg har måttet slåss litt med legene mine her for å få dem til å gå med på det. De gjør bare aller nådigst et unntak siden klinikken min i Riga har innstendig bedt om det.

Ellers påstår legen i Riga at østrogenstimulering forut for innsett ikke skal påvirke tsh, men har hørt at på Ava Peter sier de at det kan det. Leste på en norsk nettside om hypotyreose et sted at langvarig bruk av østrogen kan føre til lavt stoffskifte, så da er det vel kanskje mest relevant for de av oss som holder på med forsøk over flere år? Min tsh lå på 2,0 før forrige fryseforsøk. Deretter steg den til 2,5 i uke 5 og til 3,0 i uke 6. Det viste seg dessverre å være en BO som dro ut, og da hcg endelig var under 5 igjen, hadde tsh steget til 3,3. Jeg ble derfor satt på tyroksin av klinikken. Hos meg var det helt klart siste graviditeten som gjorde det. Er bare synd at jeg ikke fikk ordnet med beredskap i tide, men siden det aldri har vært noe problem tidligere, ble jeg litt tatt på senga og var ennå på diskusjonsstadiet da legene fastslo at jeg hadde mistet. Stoffskiftet går ofte tilbake til normalen igjen etterpå, men dessverre ikke alltid.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 17-08-2017 kl 14:53
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-08-2017, 10:29   #1877
AlfaOmefa
Fersk på forum

Medlem siden: May 2016
Standard

Takk!

Ser jeg må finne en lege i Norge som kan følge opp stoffskifte til neste gang vi forsøker! En tsh på 5,4 da jeg var 4 uker på vei er jo for høyt.
Ikke rart jeg mistet. Visste ikke at mitt stoffskifte plutselig ble lavt!
Graviditet er vissnok stressende på skjoldbrystkjertelen.
Og det sier legen i etterkant...

Man lærer alltid noe nytt!

Noen flinke leger i Oslo området som har forståelse på stoffskifte ved ivf forsøk?
AlfaOmefa er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-08-2017, 16:03   #1878
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av AlfaOmefa Vis innlegg
Takk!

Ser jeg må finne en lege i Norge som kan følge opp stoffskifte til neste gang vi forsøker! En tsh på 5,4 da jeg var 4 uker på vei er jo for høyt.
Ikke rart jeg mistet. Visste ikke at mitt stoffskifte plutselig ble lavt!
Graviditet er vissnok stressende på skjoldbrystkjertelen.
Og det sier legen i etterkant...

Man lærer alltid noe nytt!

Noen flinke leger i Oslo området som har forståelse på stoffskifte ved ivf forsøk?
Jeg vet ærlig talt ikke hvor flinke de er på oppfølgingen av akkurat dette, men de to gynekologene på Oslo City legesenter vil i det minste gi deg resept på Levaxin og ta de blodprøvene du ber om. Siden din tsh faktisk er over normalområdet nå, ville jeg først ha prøvd å få en henvisning til endokrinolog. Fastlegen min påstår at når tsh ligger mellom 4 og 10, er det en vurderingssak om det offentlige mener man kvalifiserer til spesialistbehandling og/eller medisinering. Jeg har til slutt løst dette med å få løpende råd fra klinikksjefen i Riga og deretter gi fastlegen instruks om blodprøver og medisinering😉

Det er forresten lurt å komme i gang med medisinering så fort som mulig, da det tar ganske lang tid å justere dosen til riktig nivå. Siden man visstnok gjerne må øke med 30% når man er gravid, er det fint å finne den optimale doseringen før man kommer så langt siden man ikke har tid til å eksperimentere særlig mye under selve svangerskapet. Det kan visst ta opp imot fire uker før tyroksintilskuddet gir noen effekt

født 21+3
født 21+5
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 18-08-2017 kl 16:16
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-08-2017, 13:46   #1879
Mon
Nykommer

Standard

Av 11 egg ut ble 9 befruktet får svar på onsdag hvor mange som blir gentestet og svar om 2 uker ca hvor mange friske vi får på frys.Hadde endel smerter på turen hjemover som tok 9 timer grunnet mellomlandinger og venting 😥 ligger ennå på sofaen øm og litt vondt innvendig og lurer på om det bare blir bedre og bedre for hver dag som går? Har faktisk vondere i dag enn i går så blir litt skeptisk 🤔
Gammel 19-08-2017, 22:57   #1880
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mon Vis innlegg
Av 11 egg ut ble 9 befruktet får svar på onsdag hvor mange som blir gentestet og svar om 2 uker ca hvor mange friske vi får på frys.Hadde endel smerter på turen hjemover som tok 9 timer grunnet mellomlandinger og venting 😥 ligger ennå på sofaen øm og litt vondt innvendig og lurer på om det bare blir bedre og bedre for hver dag som går? Har faktisk vondere i dag enn i går så blir litt skeptisk 🤔
Det var jo en kjempefin egghøst Gratulerer så mye
Om de bruker hele to uker på å analysere embryoene, kan man jo skjønne at det ikke er mulig å gjøre ferskforsøk Gjør de tingene mye grundigere nå enn før, mon tro?

Det med smerter under og etter egguttak virker veldig individuelt. Noen kjenner visst nesten ingenting, mens andre har kjempevondt i flere dager etterpå Har hørt et det ofte er mer smertefullt for dem med endometriose, men vet ikke om det gjelder deg. Selv er jeg veldig ømfintlig for alt som har med underlivet å gjøre og trenger mer smertestillende enn de fleste for ikke å gå i taket Så klok av skade vet jeg at jeg ikke kan stole på det klinikkene skriver på hjemmesidene sine Om jeg var deg, hadde jeg sikret meg en pakke med pinex forte eller paralgin forte eller paralgin major (stikkpille) så fort som mulig Få f.eks. en hastetime hos fastlegen i morgen og forlang å få resept. Personlig mener jeg det fremdels er en ukultur der ute på at kvinner må tåle for mye av underlivssmerter, mens det aldri pleier å være noe problem å få sterke smertestillende om man f.eks. har vondt i ryggen.

født 21+3
født 21+5