Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Madagaskar

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-10-2010, 15:10   #1
Tufsla
Stadig innom

Tufsla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Standard Skravletråd for Madagaskar

Dette skulle vært oversiktstråd, men det utviklet seg til skravletråd i stedet gitt. Sånt skjer

Sist endret av Tufsla : 05-11-2010 kl 15:10
Tufsla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 18:49   #2
Tufsla
Stadig innom

Tufsla sin avatar

Standard

Ser ut til at jeg er alene her enn så lenge. Jaja, dere kommer vel etterhvert ;)
Gammel 18-10-2010, 19:17   #3
Zhong Guo
Husvarm

Zhong Guo sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Midt-Norge
Standard

Av ren nysgjerrighet, hvor kort tid kan det ta før dere får tildeling etter at papirene er sendt til Madagaskar?
Jeg har forstått det slik at oppholdet i landet er ganske så lang tid i forhold til andre land og det er jo en kjempe mulighet for dere til å bli godt kjent med landet ønskebarnet kommer fra.

Ikke meningen å kuppe tråden men siden du er den eneste her inne som Madagaskar søker så måtte jeg bare benytte sjansen.
Ønsker det med det samme lykke til med prosessen

Zhong Guo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 18:52   #4
Tufsla
Stadig innom

Tufsla sin avatar

Standard

Så koselig med "besøk" Gjør ingenting med litt trådkupping, det kan jo blir kjedelig å bare snakke med seg selv i lengden.

I forhold til ventetid regner de med at den vil stabilisere seg på rundt 2 år, dette er estimat fra gassiske myndigheter. De prøvesakene som har vært til nå har gått relativt mye raskere enn det da, men siden samarbeidet bare så vidt er etablert kan man vel ikke regne med at de opprettholder det tempoet.
Nå ser jeg at danskene regner med en ventetid på 2,5-3 år, men de har visst et litt annet ventelistesystem enn oss slik jeg forstår det.
Ventetiden fra tildeling til hentereise er 1-6 mnd. Personlig må jeg si at 1 mnd virker litt lite i denne sammenheng, men tanke på alt som skal planlegges og organiseeres etter den store telefonen. For som du helt riktig sier Zhong Guo er det et nokså langt opphold på Madagaskar, hele prosessen der nede tar ca 3 mnd. Det gir en unik mulighet til å bli kjent med landet ja

Takk for lykkeønskinger!
Gammel 04-11-2010, 19:14   #5
H4DB
Nykommer

H4DB sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Hordaland
Standard

Hei Tufsla!

Sa goy med en madagaskar traden!
Vi er en av de 2 provesakene og er kommet tilbake fra Mada i juli med var lille jente! Jeg tenkte likevel a ta en tur til traden for a se hei og lykketil!

Zhong Guo: Vi hadde sendt papirene i slutten av mars 2009 og fikk tildeling i januar 2010, sa det ble 9 manader ventetid! Vi matte vente 3 1/2 manader for vi kunne reise. Den siste ventetid var alt for lang!!...og vi mistet bursdagen. Dette var trist.

Hilsen

H4DB
Papirene sendt til Madagaskar 27 Mars 09.
Tildeling 12 januar 2010
H4DB er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-11-2010, 19:40   #6
Zhong Guo
Husvarm

Zhong Guo sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Midt-Norge
Standard

Tusen takk for svar begge to. Kjempe morsomt å få høre hvordan søkere i andre land enn Kina (som vi kjenner) har det i sin prosess.

Gratulerer så mye med jenta di H4DB

Og lykke til videre i prosessen for dere Tufsla.

Zhong Guo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-11-2010, 15:50   #7
H4DB
Nykommer

H4DB sin avatar

Standard

Hei igjen

Sa flott å vare med!
Jeg er fransk. Sa hvis du trenger noe hjelp når dere organisere alle papirene, bare spør!
Hoper dere venter ikke mye lengre fra BUFETAT!

En tips: lag presentasjon bilder når dere venter! Men dere har kanskje alleredde gjørt det!

Hilsen

H4DB
Tildeling 12 januar 2010
Gammel 09-11-2010, 12:51   #8
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Oj, her har det skjedd litt siden sist jeg var innom. Takk, Tufsla, som tok initiativ til ordne en plass for oss Madagaskarsøkere, enten vi nå er ventere eller har hentet. Og nå som vi har signert sosialrapporten er jeg klar for å bli med. Gratulerer med jenta di, H4DB!
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-11-2010, 22:01   #9
Carla
Fullstendig hekta

Carla sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tufsla Vis innlegg
Men dette er vel ikke et fremmedspråk gassere flest kan?
Joda, det er det. Og stort sett det eneste gassere kan av fremmedspråk (svært få kan engelsk).

Fransk er undervisningspråk allerede i barneskolen (introdusert helt fra første år, ca. 50 - 50 på fransk - gassisk fra 3.; fom 5., tror jeg det er, så er det meste på fransk), ungdomsskole + videregående er på fransk (gassisk er bare fag), universitetet er helt fransk (for de som går der), administrasjonen utelukkende franskspråklig. Det betyr naturligvis ikke at folk snakker like godt fransk som gassisk (de færreste bruker annet enn gassisk seg imellom, og langt fra de fleste har høgere utdanning), men de aller fleste snakker helt OK, og de personene dere treffer som arbeider i administrasjonen, snakker stort sett svært godt, er min erfaring. Med gassisk aksent.
Offentlige skriv etc. vil være på fransk.
Barnet dere skal adoptere vil derimot naturligvis snakke gassisk, så skulle jeg velge mellom to nye språk å lære seg på kort tid (gassisk eller fransk), så ville jeg tenkt på barnets behov og lært meg gassisk.

Så heldige dere er som skal til Madagaskar, forresten - det er en fantastisk øy! Har vært der flere ganger.
Gammel 10-11-2010, 14:50   #10
H4DB
Nykommer

H4DB sin avatar

Standard

Velkomen til étoile!

Siden vi kunne fransk alleredde, vi valgt til å laere oss litt gassisk før vi reiste ditt, men...det var utrolig vanskelig å prove å laere et språk uten referans til alle de vi kunne...Den er basert av indonesisk...Så vi ga opp etter flere forsoker dessverre.

Vi klarte oss kjempe godt med bare fransk der borte og laerte litt gassisk der borte. Vi traff et par fra Danmark der borte og de sa de slittet ganske mye uten fransk.

Mia var 25 månader når vi traff henne for forste gang og hun kunne ikke fransk. Men etter 2 dager i skjokk, når hun sa ingen ting, da startet hun å jenta enkelt ord på fransk. Vi var så overrasket hvor fort den overgang mellom de 2 språk skjedde! Vi laerte ogs flere ord hun brukte på gassisk, mest barnas språk.

Jeg anbefaler å laere fransk siden det er kansjke litt lettere? ;-)
http://www.bbc.co.uk/languages/french/

Men hvis dere har lyst for 'a challenge' gjerne prøv gassisk!

Hilsen

H4DB
Tildeling 12 januar 2010
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder