Ønskebarn forum  
Gammel 01-06-2014, 20:57   #1
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Medlem siden: May 2013
Standard Skravletråd for foreldre 2014

Jeg ble mamma til en datter i april. Jeg har hatt stor glede av forumet i løpet av prøvetiden og gjennom graviditeten, og er interessert i å dele erfaringer nå som vi endelig har blitt foreldre også! Håper flere henger seg på og vil skravle litt her inne Hvordan har den første tiden vært? Vi har en baby som gråter mye om kvelden og natten. Har forsøkt diverse råd mot kolikk, men ikke helt klart å knekke koden enda. Noen som har noen gode tips mot magevondt hos den lille?
En nydelig ble født april 2014.
Leker med tanken på søskenforsøk
Heliks er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-06-2014, 15:19   #2
Mariela
Fersk på forum

Mariela sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Sted: Oslo
Standard Ulike barn

Heliks - jeg leste et sted om maltekstrakt har du prøvd det? Evt. oppkok fra fenikkel. Tar selv amme-te for å forebygge fordøyelsesplager hos både meg og barn. Vurderer også å kutte ut melk og heller ta soyamelk i tilfelle dette kan kan gi plager.

Heldigvis har jeg fått en unge som spiser godt, sover godt og foreløpig gråter lite, men hos oss så er det heller mammaen som har litt problemer. Greier ikke å produsere nok melk, så må ty til noe MME. MME fra pulver ser ut til å gi magetrøbbel for frøkna, så gir fersk MME.
Føler jeg blir ganske uglesett fra ammemafiaen på Ullevål og alle har sine idèer om hva som er lurt å gjøre som jeg syntes er nesten helt umulig å følge. Syntes det er uheldig at det gis et bilde av at man skal forlate sykehuset med brystspreng og melkesprut i taket. Det er nok flere enn meg som sliter med dette.

Fødte en 20. mai 2014
Mariela er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-06-2014, 09:30   #3
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Standard

Har foreløpig bare prøvd sukkervann, og det hadde null effekt dessverre. Det som derimot funker, er å holde henne i "kolikkgrep", altså bære henne med magen ned mot hånden/ armen og svinge henne frem og tilbake. Da blir det helt stille! Litt slitsomt for armene i lengden, men Og trilleturer. Lange, lange trilleturer! Kiloene raser av her med så mye bevegelse og nesten ikke tid til å hive i meg mat.

Det varierer litt fra natt til natt hvor mye hun skriker også. I natt holdt vi det gående mange timer.... Takk for tips om maltekstrakt! Det skal jeg prøve hvis det ikke bedrer seg. Ammete skal kjøpes inn i dag. Får prøve å kutte litt ned på kaffen, selv om jeg sårt trenger koffeinen akkurat nå Har lurt litt på om det kan være tranen hun reagerer på også, så det skal vi prøve å kutte ut en liten periode og evt. gå over på D vitamin- dråper.

Så synd at det er problemer med ammingen. Håper du kommer inn i en grei rutine med tillegg. Jeg synes det er et voldsomt press på ammingen i Norge Trenger ikke akkurat den dårlige samvittigheten i tillegg til frustrasjonen rundt at det ikke går helt etter planen.
Gammel 04-06-2014, 09:41   #4
Vekten86
Stamgjest

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Østfold
Standard

Hei. Sniker meg inn litt her for p kommentere.. Min førstefødte hadde litt problemer med magen, men da var det pga overgangen fra morsmelken til mme. Da fikk jeg beskjed om å bruke maltekstrakt - pga mme blir vanskeligere å fordøye enn morsmelk. Jeg ville ikke anbefalt det dersom du forsatt ammer. En ting også kan være, dersom det er kolikk so elsker kolikkbarn å ligge på magen. Vi måtte skru på enten støvsuger om natten eller viften på kjøkkenet når han skulle roe seg ne og stå der. Og faktisk so funket det her i hus. Ammete tok både jeg og han, det funket også. Man må bare finne sin egen rytme først i begynnelsen og finne hva som funker 😊 gamle damer sier (i min kultur) at ungen finner sin rytme med alt, etter 40 dager 😊 lykke til!
Gammel 04-06-2014, 14:07   #5
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Standard

Jeg fullammer ja, så kanskje lurt å droppe malt og prøve med Vet jo ikke om det er kolikk heller, har vært sånn ca. 1 1/2 uke med 2-3 rolige netter innimellom der. Men skal absolutt prøve mer mageleie i våken tilstand og ammete! Også er det vel noe med det å komme inn i rytmen ja. Hun er jo tross alt ganske fersk Snart 6- ukerskontroll nå! Tiden går fort! Jeg kan se endringer nesten fra dag til dag. Hun har begynt å smile til oss og det er helt herlig Hun fester også blikket nå og roer seg når vi spiller uroen over sprinkelsenga hennes. Koselig å se at hun følger mer med og gir mer synlig respons!
Gammel 05-06-2014, 21:10   #6
IrmaAdele
Nykommer

IrmaAdele sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Østlandet
Standard

Lillebror ble født den 10.Mars og er nå snart hele 3 måneder. Tida flyr.

Det går seg til nå og byner å få rutine på ting. Han har vært en sovebaby hele tida. Er en god stund siden vi innførte leggetid klokka 19, for han sov hele kvelden uansett. Om han ikke få lagt seg til den tiden nå eller er våken særlig mer enn 1.5 timer blir han overtrøtt og sutrete og vanskelig å få til å sove. Det skjedde med storebror og jeg skjønnte ikke da at han var overtrøtt men nå skjønner jeg jo at jeg burde fått han til å sove i stedet for alt annet jeg trodde var galt (eks. sult eller magevondt). Så har aldri lillebror våken særlig mer enn 1.5 time. Nå er han blitt flink og sovner stort sett av seg selv når jeg legger han i senga, det er deilig Ellers sover han 3-4 lurer ellers på dagen og spiser 7-8 ganger i løpet av døgnet. 2 ganger mellom 19 og 7.

Ellers tror jeg ikke det er lenge til han snur seg fra rygg til mage. Her er han helt annerledes enn hva storebror var for han var av den bedagelige sorten. Men nå har vi visst fått en som vil opp å frem og å ligge i fanget er ikke akseptert lenger. Også smiler og ler og prater han masse. Deilig å få litt kontakt

Han er mye roligere enn hva storebror var men jeg tror helst det dreier seg om at vi er mer erfarne denne gangen og dermed også roligere. Så nå nyter vi egentlig bare dagene og gleder oss stort til ferie sammen alle 4

Sist endret av IrmaAdele : 05-06-2014 kl 21:12
IrmaAdele er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-06-2014, 09:52   #7
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Standard

Gratulerer med gutten IrmaAdele Ting har heldigvis roet seg ned med gråting her i huset. Vi har hatt noen veldig fine dager med rolig baby som koser seg i vogna i skyggen i det nydelige sommerværet. Hun pludrer og koser seg og ler og smiler masse! Kjempekoselig å se at hun koser seg. Og det er godt å kjenne at vi har fått litt mer rutiner på ting og føler oss tryggere. Da blir hun også roligere. Det er jammen overveldende med den første tiden med baby i hus! Det har blitt noen tårer og en del koffein! Det verste er den avbrutte søvnen hele tiden, men nå har hun heldigvis sovet ganske godt og jeg ammer kl. 23, 03 og 07. Da føler jeg at jeg er relativt uthvilt og klar for dagen når hun våkner. Nå gleder jeg meg veldig til mannen min skal ha fri hele juli og vi skal nyte sommeren sammen som familie. Satser på at knallværet fortsetter!

Sist endret av Heliks : 11-06-2014 kl 09:47
Gammel 18-07-2014, 11:48   #8
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Standard

Så stille det er her inne.... Snuppa runder snart 3 måneder, og tiden har gått utrolig fort! Nå er det endelig litt rutine på ting og hun sover faktisk hele natten igjennom og har gjort det en stund. Sovner kl. 23 og våkner rundt 07. Helt utrolig å våkne uthvilt hver dag! Hun spiser såpass godt på dagen at hun legger på seg det hun skal. Hun vokser ut av alle klærne sine i en rasende fart, og nå passer str 68 akkurat, men ikke lenge til hun må over på 74. Bestilte nettopp en haug fra H&M, for de hadde tilbud der nå. Bare et lite tips Håper alle koser seg i sommervarmen med de vakre små
Gammel 14-08-2014, 18:43   #9
Heliks
Stadig innom

Heliks sin avatar

Standard Vil ikke ligge i vogn

Vi har fått et litt kjedelig "problem" og det er at jenta vår absolutt ikke vil ligge i vogn! Det er tydeligvis fryktelig kjedelig, og hvis jeg underholder med leke/ sang holder hun max 10 minutter før hun blir lei og hylskriker. Med en gang hun kommer opp på armen og kan se, kommer smilet. Litt synd at jeg ikke kan gå på trilletur lengre, og hun er enda for liten for sportsdelen. Så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på bæresele. Noen som har noen erfaringer å dele? Litt usikker på hvilken type som er best, men det må være en hvor hun kan sitte med ansiktet fremover så hun kan titte (kan hun sitte den veien enda? hun er 3,5 måneder). Har et bæresjal jeg har båret henne i hittil hvor hun har sittet med ansiktet mot meg, men den vrir hun seg bare ut av nå. Hun roer seg i den med ansiktet ut, men jeg synes sjalet virker litt ustabilt og kunne heller tenkt meg en sele av noe slag som er litt mer robust hvor innstillingen holder uten å måtte etterstramme. I tillegg er det kanskje greit med en som tåler litt regn siden vi går mot høst og vinter snart. Sånn som det er nå gruer jeg meg til å bare ta en tur på butikken i frykt for at hun skal begynne å hylskrike......
Gammel 17-08-2014, 11:18   #10
Limm
Stamgjest

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Bergen
Standard

Heisann!!
Våre unger har vært sånn og vi har brukt babybjørn, det kan de sitte å se utover. Mange som synes den ikke er noe bra, men den har funka fint for oss du kan kjøpe trekk å ta på utenpå, ellers så må du bare kle på ungen. Husker ikke når de egentlig kan sitte sånn i bæresele å se utover, men vi begynte når de var ca 4mnd- kort stund i starten, feks i butikk
Limm er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder