Ønskebarn forum  
Gammel 14-11-2019, 05:46   #1
li78ju
Fersk på forum

li78ju sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Sted: Buskerud
Standard O.L.G.A klinikk

Positive og negative erfaringer med Olga klinikken?
li78ju er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-11-2019, 14:57   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg har stort sett bare positivt å si. De gir grundig utredning (for grundig vil kanskje noen si), gir individuelt tilpassede behandlingsplaner (med kanskje for mange medisiner, ifølge noen) og følger nøye opp i de første månedene etter innsett (med litt vel strenge restriksjoner og forhåndsregler for den jevne skandinav). I tillegg har de tilbudt meg en god del psykologhjelp (Skypesamtaler). Ideelt for problemtilfeller, men kanskje som å skyte spurv med hagle for dem som ikke har noen spesielle utfordringer. I tillegg blir man alltid kjørt frem og tilbake til flyplassen i klinikkens egen bil, så man slipper å ordne med det selv. Man blir også tilbudt gratis utflukter mens man er der, og det blir holdt fellesseminarer der man får anledning til å bli kjent med andre pasienter.

Det eneste negative jeg har å si, er at det innimellom kan bli litt mange kokker, og de er ikke alltid like flinke til å svare på spørsmål.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2019, 19:37   #3
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Angelique Vis innlegg
Vi har bare negative erfaringer som har bare blitt verre og verre ettersom tiden har gått. Jeg vet at det er mange som er fornøyde, men jeg angrer på at vi valgte denne klinikken. Er det slik at man har prøvd alt annet og dette er det siste håpet, så kanskje, men jeg ville ellers aldri anbefalt denne klinikken til noen.

Jeg opplever at dette er en fabrikk, med noen få hovedleger som setter opp behandlingsprogram. Resten av oppfølgingen skjer via helsesekretærer eller medisinske koordinatorer som i alle fall i vårt tilfellet har bare vært et forsinkelsesmoment som har ført til mye frustrasjon og feil. Jeg orker ikke å gå inn på alle detaljene, men de hadde aldri fått lov til å holde på sånn i Norden eller Europa.

Jeg endte blant annet opp på legevakten med sterke smerter og store blødninger. Da hadde koordinatoren sluttet å svare. Både på legevakten og påfølgende besøk hos spesialist på Ullevål ble jeg advart mot denne klinikken. De har sett flere eksempler de siste 1,5-2 årene blant annet på alvorlige allergiske reaksjoner av progestorenet etter at de økte dosen, noe klinikken ikke vil anerkjenne. Jeg fikk også rett ut beskjed om at vi er prøvekaniner og at klinikken kjører på med doser som anses som helseskadelig både av medisinprodusentene og legestanden forøvrig.

Vi har kuttet all kontakten etter at det den forferdelige uken viste seg at ingenting av det som har skjedd har blitt protokollført og ligger tydeligvis i innboksen til en av disse sekretæren, som nå var sykemeldt. Da kom det også en kontrabeskjed om at medisinanbefalingen jeg hadde fått til da var helt feil og jeg måtte ikke finne på å ta dem. Det var da 5 dager etter at blødningene startet. Jeg har ikke ord for å være helt ærlig.
Jeg har tenkt mye på deg og lurt på hvordan det gikk, men hatt mine bange anelser siden du plutselig ble stille så lenge. Dette hørtes jo helt forferdelig ut. Hvor i prosessen var du da dette skjedde?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 24-11-2019, 21:27   #4
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Vi har bare negative erfaringer som har bare blitt verre og verre ettersom tiden har gått. Jeg vet at det er mange som er fornøyde, men jeg angrer på at vi valgte denne klinikken. Er det slik at man har prøvd alt annet og dette er det siste håpet, så kanskje, men jeg ville ellers aldri anbefalt denne klinikken til noen.

Jeg opplever at dette er en fabrikk, med noen få hovedleger som setter opp behandlingsprogram. Resten av oppfølgingen skjer via helsesekretærer eller medisinske koordinatorer som i alle fall i vårt tilfellet har bare vært et forsinkelsesmoment som har ført til mye frustrasjon og feil. Jeg orker ikke å gå inn på alle detaljene, men de hadde aldri fått lov til å holde på sånn i Norden eller Europa.

Jeg endte blant annet opp på legevakten med sterke smerter og store blødninger. Da hadde koordinatoren sluttet å svare. Både på legevakten og påfølgende besøk hos spesialist på Ullevål ble jeg advart mot denne klinikken. De har sett flere eksempler de siste 1,5-2 årene blant annet på alvorlige allergiske reaksjoner av progestorenet etter at de økte dosen, noe klinikken ikke vil anerkjenne. Jeg fikk også rett ut beskjed om at vi er prøvekaniner og at klinikken kjører på med doser som anses som helseskadelig både av medisinprodusentene og legestanden forøvrig.

Vi har kuttet all kontakten etter at det den forferdelige uken viste seg at ingenting av det som har skjedd har blitt protokollført og ligger tydeligvis i innboksen til en av disse sekretæren, som nå var sykemeldt. Da kom det også en kontrabeskjed om at medisinanbefalingen jeg hadde fått til da var helt feil og jeg måtte ikke finne på å ta dem. Det var da 5 dager etter at blødningene startet. Jeg har ikke ord for å være helt ærlig.
Har ikke hørt på maken! Så glad vi holdt oss til Riga, vi vurderte jo å bytte til St Petersburg på slutten. Noe slikt hadde tatt helt knekken på meg! Hvordan har du det nå? Og hva gjør dere videre nå?
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-11-2019, 15:29   #5
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Huff, så leit å høre. OLGA er nok opptatt av sitt omdømme, men vet ikke helt hvordan du skal gå fram heller. God bedring i alle fall

Sitat:
Nå er det helsa først. Jeg har plutselig veldig dårlige lever- og nyreverdier, så legene vil at jeg skal ta 3-6 måneder for å se utviklingen. I tillegg er det en viss sannsynlig for at dette vil gi utslag på stoffskifte. Det er helt ufattelig at man kan starte dette som helt frisk, da uten egne egg, og risikere å ende opp med nedsatt nyre- og leverfunksjon og ødelagt stoffskifte for resten av livet...

Kanskje greit for andre å vite at privat helseforsikring ikke dekker dette. Jeg har en god helseforsikring gjennom jobben, men både behandlingen av dette og eventuelle senskader dekkes ikke da man selv velger å utsette seg for det som regnes som ureglementert og sånn sett unødvendig behandling. De fleste reiseforsikringer vil heller ikke dekke dette, så hvis det skjer noe under behandling i Russland kan man ikke regne med å få hjelp med å komme seg hjem for eksempel. Det eneste man har er et privat søksmål, men det vet jeg ikke om vi orker rett og slett. Russland er et korrupt land, som er lite opptatt av sitt internasjonale omdømme sånn sett, og de vil forsvare sine egne uansett.

Legen kunne sette meg i kontakt med et par andre i Norge som har opplevd noe av det samme det siste året slik at vi eventuelt kunne gå sammen, men jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt bruke tid og krefter på det nå.

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙
Veggie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-11-2019, 20:19   #6
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Nå er det helsa først. Jeg har plutselig veldig dårlige lever- og nyreverdier, så legene vil at jeg skal ta 3-6 måneder for å se utviklingen. I tillegg er det en viss sannsynlig for at dette vil gi utslag på stoffskifte. Det er helt ufattelig at man kan starte dette som helt frisk, da uten egne egg, og risikere å ende opp med nedsatt nyre- og leverfunksjon og ødelagt stoffskifte for resten av livet...

Kanskje greit for andre å vite at privat helseforsikring ikke dekker dette. Jeg har en god helseforsikring gjennom jobben, men både behandlingen av dette og eventuelle senskader dekkes ikke da man selv velger å utsette seg for det som regnes som ureglementert og sånn sett unødvendig behandling. De fleste reiseforsikringer vil heller ikke dekke dette, så hvis det skjer noe under behandling i Russland kan man ikke regne med å få hjelp med å komme seg hjem for eksempel. Det eneste man har er et privat søksmål, men det vet jeg ikke om vi orker rett og slett. Russland er et korrupt land, som er lite opptatt av sitt internasjonale omdømme sånn sett, og de vil forsvare sine egne uansett.

Legen kunne sette meg i kontakt med et par andre i Norge som har opplevd noe av det samme det siste året slik at vi eventuelt kunne gå sammen, men jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt bruke tid og krefter på det nå.
Dette er jo helt forferdelig! Har du fått så mye og sterke medikamenter at nyrer og lever er skadet! Jeg har ikke ord! Og stoffskiftet? Hva har skjedd som kan ha skadet det?
De kan jo ikke ha hatt kontroll der borte, jeg har aldri tenkt at noe slikt kunne skje i forbindelse med fertilitetsbehandling.

Nei, et privat søksmål skjønner jeg at dere ikke orker. Men bra du forteller om det, slik at andre kan bli advart!
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-11-2019, 08:47   #7
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Veggie Vis innlegg
Huff, så leit å høre. OLGA er nok opptatt av sitt omdømme, men vet ikke helt hvordan du skal gå fram heller. God bedring i alle fall
Jeg vil også tro at man vil komme lenger ved å spille på klinikkens omdømme (f.eks. ved å true med å gå til media - du har vel de feilaktige medisinanbefalingene skriftlig i behandlingsplanen?) enn ved å gå via retten i Russland der jeg også tenker at man dessverre er dømt til å tape. I tillegg har jo de fleste klinikkene gardert seg på alle bauer og kanter i kontraktene vi undertegner.
Jeg er med i en svensk FB-gruppe for folk som er pasienter ved OLGA, og der har man konkludert med at om noe skjer mens man er i behandling i Russland, er den beste (og eneste) garantien vi har at OLGA vil prøve å ordne opp selv pga. sitt omdømme, men at vi, som du helt riktig påpeker, ikke kan regne med at noen forsikring dekker dette siden det blir regnet som «selvpåført». Dette gjelder alle som driver med fertilitetsbehandling, og ikke bare i Russland.
Der verste eksemplet her inne er kanskje Løve som fikk kreft (brystkreft?) etter behandling ved Ava Peter - legene her hjemme var iallfall sikre på at den var hormonindusert.
Jeg vet ikke hva slags medisiner du har tatt for mye av (og som tydeligvis også har forårsaket sterke blødninger og smerter?) men jeg er blitt fortalt at østrogenstimulering i seg selv kan gå utover leververdiene. Det er ikke for ingenting at OLGA rutinemessig ber om en blodprøve av dem helt fra starten av. Heldigvis normaliserer de seg gjerne etter avsluttet behandling. Jeg har også hatt forhøyede leververdier i perioder der jeg har tatt innsovningstabletter. Men det du har vært utsatt for, virker mye mer alvorlig.
Såvidt meg bekjent har OLGA operert med 50 mg progesteronsprøyter to ganger daglig adskillig lenger enn i to år ved plan B, men de har nylig begynt å anbefale at man avlaster den oljebaserte med vannbasert, et alternativ som dessverre ikke er tilgjengelig for oss nordmenn. Forklaringen de ga på siste seminaret jeg var på, var at olivenolje ikke var naturlig for kroppen å få i sprøyteform, og at de hadde sett at flere hadde reagert når de doblet dosen. Grunnen til at de da ikke bare anbefalte vannbasert, var den store prisforskjellen for pasientene.
I den svenske FB-gruppen er det flere som har fått allergiske reaksjoner (utover hudutslett) og dermed er blitt anbefalt å gå over til andre former for progesteron, men noen har også opplevd at kontaktpersonen deres ikke har anerkjent at det er mulig å få anafylaktisk sjokk av dem, så de har gjerne måttet få det bekreftet av svenske leger først.
Jeg er enig i at de medisinske kontaktpersonene gjerne fungerer som et forsinkende/forvirrende ledd, men jeg har aldri hørt at noen har kommunisert med helsesekretærer. Jeg hadde en sykepleier forrige gang og en jordmor denne gangen. De andre i gruppa har enten en sykepleier/jordmor eller kommuniserer direkte med legen (noen få av legene gjør faktisk det også).
Men selv om jeg har vært ganske frustrert selv over den mangelfulle kommunikasjonen til tider, kan det likevel ikke sammenlignes med alt rotet jeg ble utsatt for ved Storks ivf-klinikk i København da den var nyåpnet (med ditto fatale konsekvenser som jeg ikke skal gå inn på nå). Gynekologen min her hjemme sa da at jeg ikke var den eneste pasienten som hadde klaget på kommunikasjonen med klinikker i Danmark. Så de kan dessverre få lov til å holde på sånn i Norden også.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2

Sist endret av Sent Ute : 30-11-2019 kl 09:03
Gammel 01-12-2019, 17:22   #8
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Vel, jeg kan ikke svare på hva noen sier eller ikke sier på et Facebook-forum, eller hva andre har opplevd med innsovningstabletter. Det var heller ikke poenget med innlegget. Jeg ønsket å dele våre opplevelser. Dette er ting jeg gjerne skulle ha visst før vi valgte behandlingssted, for det er ikke akkurat mangel på flinke klinikker og leger i Europa.

Den russiske klinikken har mange støttespillere, både frivillige og betalte, og det mangler ikke på solskinnshistorier. Det var ikke det vi opplevde. Om vi har hatt uflaks eller hva det enn skyldes skal ikke jeg spekulere i ytterligere.
Nei, det er viktig at man følger sin egen magefølelse i dette gamet og ikke lar seg forvirre av andres erfaringer. Det er tross alt dere det skal klaffe for. Føles det dårlig fra starten av, er det som regel en god grunn til det.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 02-12-2019, 14:05   #9
Anne
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2009
Standard

Er det flere som har dårlige/gode erfaringer med OLGA klinikken?

Vi vurderer å bytte fra AVA Riga til OLGA.
Gammel 02-12-2019, 15:54   #10
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Hei!

Jeg lykkes etter å ha byttet fra IVf Riga til OLGA og har positiv erfaring.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Vis innlegg
Er det flere som har dårlige/gode erfaringer med OLGA klinikken?

Vi vurderer å bytte fra AVA Riga til OLGA.

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙
Veggie er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder