Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Eggdonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-06-2016, 19:27   #1
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard eller ferskforsøk embryoadopsjon?

Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-06-2016, 19:40   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Hvor mye koster ferskforsøk embryoadopsjon da, og hvor kan dere få utført dette? Høres jo ikke så dumt ut - da får man jo alle fordelene ved ferskforsøk til en forhåpentligvis mye lavere pris Eneste bakdelen blir at donorene ikke er spesielt tilpasset dere, men det er vel ikke så viktig dersom alternativet er mindre sjanse for å lykkes? Regner med det her er snakk om embryoer som blir til overs ifbm. noen andres ferskforsøk? Kommer det da noen garanti på kvaliteten på disse? ( Innbiller meg at det opprinnelige paret får valgt de beste først ...) Gjelder dette både embryoer som er blitt til ved hjelp av en eller to donorer, og embryoer som er blitt til av de opprinnelige parenes egne egg- og sædceller?

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-06-2016, 20:53   #3
Solsikken1
Nykommer

Medlem siden: Mar 2016
Sted: Stavanger
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Hvor mye koster ferskforsøk embryoadopsjon da, og hvor kan dere få utført dette? Høres jo ikke så dumt ut - da får man jo alle fordelene ved ferskforsøk til en forhåpentligvis mye lavere pris Eneste bakdelen blir at donorene ikke er spesielt tilpasset dere, men det er vel ikke så viktig dersom alternativet er mindre sjanse for å lykkes? Regner med det her er snakk om embryoer som blir til overs ifbm. noen andres ferskforsøk? Kommer det da noen garanti på kvaliteten på disse? ( Innbiller meg at det opprinnelige paret får valgt de beste først ...) Gjelder dette både embryoer som er blitt til ved hjelp av en eller to donorer, og embryoer som er blitt til av de opprinnelige parenes egne egg- og sædceller?
Embryoadopsjon er vel bare fryst?
Vi vurderte jo "dobbeldonasjon"; altså egg + sperm donor. Vi fikk tilgang både til sperm- og eggbank og egget vil bli begruktet med donors sæd og satt inn ferskt. Og det koster mer enn eggdonasjon, fordi det er litt utgifter til spermdonor. Slik er fet iallefall i de klinikkene jeg sjekket i Tsjekkia
Solsikken1 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-06-2016, 21:01   #4
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Smile

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Solsikken1 Vis innlegg
Embryoadopsjon er vel bare fryst?
Vi vurderte jo "dobbeldonasjon"; altså egg + sperm donor. Vi fikk tilgang både til sperm- og eggbank og egget vil bli begruktet med donors sæd og satt inn ferskt. Og det koster mer enn eggdonasjon, fordi det er litt utgifter til spermdonor. Slik er fet iallefall i de klinikkene jeg sjekket i Tsjekkia
Jeg har heller ikke hørt om ferske embryoer som kan adopteres før, så mulig jeg har misforstått Lillestjerne her? I England er det imidlertid vanlig med såkalt egg sharing, dvs. at flere par deler på de ferske eggene som kommer ut av stimulering av en eggdonor

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 08-06-2016, 12:48   #5
Persille
Flyttet inn

Persille sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Trondheim
Standard

Hei

Jo det finnes fers-forsøk. Det var det jeg fikk.
Gammel 08-06-2016, 13:39   #6
Håp2016
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2015
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Persille Vis innlegg
Hei

Jo det finnes fers-forsøk. Det var det jeg fikk.
Tror det er blitt noen endringer siste året. Jeg ønsket fersk-forsøk men fikk kun tilbud om frys når det gjaldt embryoadopsjon hos Ava Peter. Dr Olga mener derimot at kvaliteten på frys og fersk er bortimot lik, tror det er derfor de kun nå tilbyr fryste embryoer.
Jeg hadde et forsøk i høst og et i vår, dessverre ikke lyktes enda!
Håp2016 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-06-2016, 20:34   #7
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg har heller ikke hørt om ferske embryoer som kan adopteres før, så mulig jeg har misforstått Lillestjerne her? I England er det imidlertid vanlig med såkalt egg sharing, dvs. at flere par deler på de ferske eggene som kommer ut av stimulering av en eggdonor
Det er embryoadopsjon vi har fått tilbud på hos Gennet ivf i Praha. Altså både egg og sæddonor. Her er info jeg fikk på mail fra dem

"Frozen embryo transfer from a female and a male donor, success rates appr. 39%.

This package includes:
- Consultation and ultrasounds during the treatment cycle
- All costs related to the donor
- Transfer of 1 embryo EUR 900 or transfer of 2 embryos EUR 1800

The price does not include any medication required by the recipient before, during and after embryo transfer and blood tests. If thawing of embryos was unsuccessful, patient remains on priority stand by.

We guarantee embryos on the 3rd day of cultivation ready for transfer. The surcharge for blastocyst guarantee is EUR 200 per embryo.
If no pregnancy occurs (fetal heartbeat) after 2 cycles you will get 3rd cycle for free.

Or

Fresh egg donation EUR 4900 + sperm donor EUR 150. Success rates are now approximately 68% across all age groups. The medication for the recipient (approximately EUR 250-400) is not included and may vary from case to case."

Jeg er bare så usikker på om vi skal satse alt på et ferskforsøk eller 3 fryseforsøk....
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
Gammel 08-06-2016, 20:46   #8
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Standard

Sitat:
Embryoadopsjon koster akkurat det samme som vanlig eggdonasjon. Mulig noen blir forvirret av de ulike definisjonene her. Embryoadopsjon er det samme som dobbeltdonasjon. Altså at vi betaler fo eggdonasjon som befruktes av en av klinikkens mannlige sæddonorer eller fra en sædbank de har avtale med. Da vi fikk jenten vår etter embryoadopsjon ved Serum var dette alltid fersk forsøk med donoregg og sæddonor. Donorene var valgt etter kriterier fra oss på vanlig måte. Det blir jo ikke noe anderledes en med bare eggdonasjon. Hos Serum brukte de unge mannlige donorer som også skulle gjøre mulighetene for å få et godt kvalitetsembryo ekstra gode. Det blir ikke noe rimeligere. Er som vanlig eggdonasjon bare at man og får sæddonasjon. Det kostet ikke noe ekstra hos Serum mener jeg å huske.
Gammel 08-06-2016, 20:48   #9
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Jeg har som sagt bare personlig erfaring med ferskforsøk / personlig tilpasset dobbeldonasjon (samme som dere tydeligvis), og det gikk jo strålende (foreløpig ihvertfall), så jeg kan umulig angre på det, selv om det kostet flesk (måtte betale ekstra for sæddonor i tillegg til vanlig kostnad for eggdonor) Var også så heldig at jeg fikk sju embryoer (3 dager gamle) på frys, men det er jo et sjansespill hvor mange som tåler gjenopptining og ev. videre dyrking til blastocyster Jeg regner imidlertid med at jeg i det minste kunne ha fått to fryseforsøk ut av dem om det skulle bli behov for det.

Hva sier dere andre som har erfaring med fryseforsøk (fortrinnsvis embryodonasjon/-adopsjon / dobbeldonasjon)?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2

Sist endret av Sent Ute : 08-06-2016 kl 21:27
Gammel 08-06-2016, 20:50   #10
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av lillestjerne Vis innlegg
Embryoadopsjon koster akkurat det samme som vanlig eggdonasjon. Mulig noen blir forvirret av de ulike definisjonene her. Embryoadopsjon er det samme som dobbeltdonasjon. Altså at vi betaler fo eggdonasjon som befruktes av en av klinikkens mannlige sæddonorer eller fra en sædbank de har avtale med. Da vi fikk jenten vår etter embryoadopsjon ved Serum var dette alltid fersk forsøk med donoregg og sæddonor. Donorene var valgt etter kriterier fra oss på vanlig måte. Det blir jo ikke noe anderledes en med bare eggdonasjon. Hos Serum brukte de unge mannlige donorer som også skulle gjøre mulighetene for å få et godt kvalitetsembryo ekstra gode. Det blir ikke noe rimeligere. Er som vanlig eggdonasjon bare at man og får sæddonasjon. Det kostet ikke noe ekstra hos Serum mener jeg å huske.
Jeg tror de ulike klinikkene opererer med litt forskjellige definisjoner på disse begrepene, men takk for oppklaringen i deres tilfelle

PS: Her er et eksempel fra nettsidene til IM i Barcelona

The embryo adoption programme of the Institut Marquès

In 2004 Institut Marques decided to offer all embryos coming from healthy couples that remained at our disposal to the Embryo Adoption Programme. An international pioneer project with this kind of technique which is currently the biggest world wide.
The embryos come from healthy couples who are younger than 35 years and received successfully in vitro treatment and decided to have no more *****ren These embryos often come from egg cell and/or sperm donation.
Our desire is to give these embryos the possibility to live and to help them to find a mother Det står mye mer under dette punktet, men kort fortalt er det snakk om gjenglemte embryoer fra tidligere klienters behandling som klinikken har til egen disposisjon (klientene har rett og slett ikke gitt beskjed i tide om de vil at disse skal destrueres, gis til forskning eller doneres til andre ...)

Og her er et annet fra samme klinikk

EMBRYO DONATION PROGRAMME

The transferred embryos can be of the following origin:
A. From couples who have been in in vitro treatment and don’t want more *****ren and therefore donate officially the embryos to other couples. The embryos are from oocyte and/or sperm donation. The embryos are frozen.
B. They can also come from couples who decided to have only fresh embryos transferred. According to Spanish law couples have the right to freeze surplus embryos but are not obliged to.
In Institut Marques we do treat many foreign patients, often from far away countries who do not want to freeze their embryos since they prefer to repeat treatment directly with fresh embryos in order to increase their success chances.
Therefore every week we do have fresh embryo donations, mainly of oocyte and sperm donation origin

IVF Spain derimot har en litt annen vri på disse to begrepene

Just as egg donation has become readily available, embryo donation has made a profound impact in Spain.Embryo donation Spain can be accomplished in two ways—with first time IVF cycle or at later time using embryos previously frozen — frozen embryo transfer (FET).

Donated embryos can come from a variety of sources. Most frequently other infertile couples who have undergone IVF treatment and achieved the family of their desired size choose to donate embryos rather than have them frozen or discarded.

Typically, donating couples use the term embryo donation, while receiving or adopting couples use the term embryo adoption.

Kanskje ikke så rart at det blir litt lett å snakke forbi hverandre?

født 21+3
født 21+5